Sprévská stezka, Boxberg-Spremberg (Cottbus)

Sprévská cyklostezka vede od pramene Sprévy až do Berlína, některé její úseky jsou sjízné na inlajnech.
Zde popsaný úsek nabízí možnost propojení mezi některými Lužickými jezery a výletů na bruslích na desítky km, minimálně. Konkrétně propojení od jezera  Bärwalder See, přes město Spremberg k přehradě Spremberg a dál až do města Cottbus. Pokud u Spreewitz odbočíme na Žabí stezku, projedeme k celé řadě dalších jezer, např. Scheibe See, a do Hoyerswerdy. Domovské německé stránky Sprévské stezky jsou
zde.

Tuto trasu o čisté délce přes 40 km (bez jezerních okruhů) lze sice projet bez sundání bruslí, ale mnohá místa po trase stojí za prohlídku, např. město Spremberg. Oproti okruhům kolem jezer je zde kvalita povrchu střídavá, průměrně horší, mezi 1-2, některé kratší úseky i pod tu 2-jku. Některé krátké úseky se jedou po místních silničkách. Trasu může absolvovat každý kdo umí nabruslích bezpečně zabrzdit. Pár nebezpečných nebo nepříjemných úseků lze předem předvídat, jsou krátké.

Speciání inline mapa oblasti není k dispozici, krátké úseky jsou zobrazeny na informačních tabulích přímo na trasách, viz. připojené fotografie. Celou popsanou trasu je možno najít např. na mapě Lausitzer Seenland, Wander und Radwanderkarte 1:50 000, Sachsen Kartographie Dresden, N 21. Tato mapa se hodí na i na jiné trasy kolem Lužických jezer.
Pro okolí přehrady Spremberg se hodí mapa ze stejné řady s číslem 42.

Popis trasy

Začít můžeme na okruhu kolem jezera Bärwalder See, kde na břehu jezera u Boxbergu je parkoviště u projektu Ucha Evropy (foto). Alternativně i od parkoviště u elektrárny Boxberg, nebo v obci Nochten (vyhneme se nekvalitnímu průjezdu od jezera). Pojedeme podél řeky Sprévy, přes město Spremberg, k okruhu kolem přehrady Spremberg.

V severozápadním cípu jezera vede cesta podél kanálu, prudce se točí, a jde přes železniční koleje (vlečka). Zde odbočuje podél kanálu kvalitní asfaltka, která se po několika stovkách metrů napojí na starou betonovou cestu. Což je cykloztezka podél silnice č.156 směrem na Sprey. Musíme přetrpět asi 1km mizerného povrchu, přejet mizerný dřevěný most (pěkně klouže) přes přítok Sprévy, a pak již po lepším asfaltu přijedeme ke křižovatce silnic i cyklostezek. Ukazatel (foto) na Sprey ukazuje doleva, přes silnici 156. K této křižovatce se dostaneme i po lepším asfaltu od elektrárny nebo od vesnice Nochten, po cyklostezce podél silnice.

Do Sprey po cyklostezce. Ve Sprey (občerstvení, Uve’s Fischland, místo buřtů skvělé uzené ryby) je cyklostezka kousek přerušená, ale po klidné silnici lze pár stovek metrů projet. Doprava ke hřbitovu a tam je již opět cyklostezka, směr Rohlmühle, asi 8.5 km podél silnice (foto). Na trase drobné kamínky, povrch 1- až 2. Několik přejezdů pro techniku Bundeswehru z hrubé dlažby !!!

V Rohlmühle (parkování, občerstvení, vodní elektrárna) trochu pozor, jak dál. Podle mapy je více možností, použijeme jsme hladce vydlážděnou stezku, hned po příjezdu k Rohlmühle, na okraji lesa ostře doprava (foto), směr Neustadt. Pár kilometrů zámkové dlažby jako samet, kolečka jen jemně vrní.

V Neustadtu se napojíme na tzv. Žabí cyklostezku (Froschradweg), přejedeme po mostu přes Sprévu (nyní=rok 2008 oprava mostu, lze projet) . Za mostem doprava po ukazatelích Žabí stezky, po které pojedeme zatím jen asi 6km, k rozcestí poblíž soutoku Sprévy a Malé Sprévy. Je tam krátký sjezd a hned železiční přejezd !!!. Hned za ním křižovatka s info tabulí Žabí stezky. Po ní lze, jak bylo zmíněno, odbočit směr Scheibe See atd.

Odtud musíme ještě kousek po místní silničce k mostu přes Sprévu u obce Spreewitz (restaurace). Přes most na východní břeh Sprévy a hned za mostem doleva po stezce podél Sprévy směr Spremberg.
Až na okraj města, kolem farmy větrníků, je trasa jasná. Na okraji města narazíme na informační tabuli, kde je vyznačen průjed předměstím Sprembergu pro bruslaře (viz. foto). Držíme se návodu a po příjezdu k okraji Sprembergu jedeme dále po silnici přes čtvrt Slamen. Jde o ulici s minimálním provozem. Asi po 0.6 km je odbočka doleva na stezku parkem k mostu přes Sprévu.
Další průjezd přes Spremberg je mírně diskutabilní, možná tam bude více variant. Naše trasa vede stále parkem, po východním přehu Sprévy. Zmíněný most přes Sprévu nepoužijeme a dáme se doprava, parkem, čímž opustíme schéma průjezdu čtvrtí Slamen. Kousek zde je štěrkové cesty, pár set metrů, po kterých se dostaneme k místu, kde se od Sprévy odděluje kanál. Viz. další foto se schématem. Přes mostek přes kanál a dále se držíme trasy podél řeky Sprévy (podle info tabule trasa pro invalidní vozíky).

Jede se přímo kolem historického centra, je tam podjezd pod silničním mostem, kousíček dlažby za ním (foto). Jsme nyní vlastně na ostrově, a tam, kde se kanál znovu vlévá do Sprévy je skate park. To jsme již přejeli tu správnou odbočku doprava (podívej se pořádně na foto-info-tabule), takže kousek zpět a zahnout přes kanál (kousek zámkové dlažby), a za mostkem doleva stále po východním břehu Sprévy.

Vyjíždíme alejí po asfaltové stezce ven ze Sprembergu a přijedeme k mostku pro pěší a cyklisty přes Sprévu. Odtud vede k přehradě Spremberg několik tras. Ty po východním břehu Sprévy nejsou asfaltové. Takže přejedeme po mostku (foto) na západní břeh Sprévy a dále se držíme na této straně řeky. Kousek ještě jedeme předměstím Sprembergu, občas po vedlejších silnicích s malým provozem, někde po cyklostezce, až k mostu u ústí Sprévy do přehrady. Zde restaurace, parkoviště,…
a také se zde napojíme na okruh kolem přehrady Spremberg. Okruh kolem přehrady a případně okolí je kapitola sama pro sebe. Projedeme podél západního břehu přehrady, kolem minigolfu (parkování, občerstvení, ubytování) až k přehradní hrázi. Zde se od „přehradního“ okruhu odpojíme a po cyklostezce značené čertíkem na kole, přes Groß Oßnig (průjezd bez problému) se dojede zpět k řece Sprévě. Před mostem do Frauendorfu zabočíme doleva, kde po pár stech metrech je již okraj Cottbusu. Zde lze jet ještě kousek rovně po místní komunikaci a pak vpravo k mlýnu u řeky. Je tu i velká základna pro chov koní. Dále do města parkem, podél ohrad pro koně, vede krásná cyklostezka, ale bez asfaltu.

Závěrem

Tato trasa může poněkud připomínat jízdu z Děčína do Drážďan podél Labe, ale zde není tolik přerušení (přívozy), nebezpečných míst je méně pokud vůbec, a tolik kilometrů zámkové dlažby. Dlážděné úseky přes obce jsou hladké, trochu pozlobí jen průjezd Sprembergem. Ale tam se vyplatí „netlačit na pilu“, sundat brusle a podívat se na blízké centrum, nějaké to pivko, cukrárna a tak ….
[picasa width=“400″ height=“400″ autoplay=“0″ showcaption=“1″]http://picasaweb.google.com/fotojosev/SprevskaCyklostezka[/picasa]