Lužická jezera (SRN)

Lužická jezera v SRN bývají označována jako bruslařský ráj budoucnosti, ale již dnes zde jsou takové možnosti bruslení, že snesou srovnání s pověstným Flaemming skate a možná ho i v lecčems předčí. Základem pro bruslení jsou zde okruhy kolem jezer – zatopených povrchových dolů. Jde vesměs o účelové komunikace rekultivačního podniku (LMBV) bez běžného provozu s povoleným vjezdem pro kola, pěší, …..  Je zde několik jezer s plochou přes 1000 ha se souvislými okruhy přes 20 km, které se dají kombinovat. Někde lze jezerní okruhy propojit po asfaltových cyklostezkách. Oproti Flaeming skate tu nejsou tak důsledně řešeny průjezdy obcemi s ohledem na bruslaře. Asfalt na některých okruzích není tak sametově hladký. Ale při troše snahy zde lze najít souvislé trasy pro bruslení na desítky kilometrů, něco je zde popsáno,  něco jen naznačeno.

Jezerní okruhy jsou až na vyjímky vhodné jak pro začátečníky tak i pro rychlobruslaře. Někde je okruh kolem celého obvodu jezera, někde jen část. Šířka okružní komunikace bývá kolem 3m, někde méně, někde i více.  Místy nás potěší asfalt kvality „Flaeming“.  Některé cyklostezky, především v okolí přehrady Spremberg, jsou označeny jako tzv. FahrradStraße, cyklostezky s povoleným vjezdem tam bydlících.  Občas je trasa, vhodná dle místního značení pro bruslení, vedena po vedlejších silničkách, zde hraje velkou roli ohleduplnost německých řidičů (zbytečně nezneužívat). Např. jeden úsek Žabí cyklostezky (Frosch-Radweg) poblíž Spreewitz. Při průjezdech některými obcemi oceníme chodníky s hladkou dlažbou, jakoby speciálně pro inlajnysty ( např. Burg a Burghammer na Žabí stezce – kousek od jezera Scheibe See).

Koupání je povoleno jen někde, jezera zatím nejsou všude „usazená“. Za to se vesměs jedná o čistou vodu bez sinic, až neuvěřitelně čistá voda je např. v jezeru Bärwalder See. Postupně se budují základny pro všemožné vodní sporty. Již zaběhlé rekreační jezero je Senftenberger See. S koupáním je i Geierswalde a Dreiwerberner See.

Příjezd do oblasti kolem Senftenbergu nejlépe po dálnici od Drážďan směr Berlín. K jezerům východně od Hoyerswerdy asi nejlépe od Budyšína (Bautzen) po silnici č.156. Liberec – Uhyst (Bärwalder See) 100km.

Parkování u okruhů je celkem jasná záležitost, u každého jezera je poblíž nějaká silnice, parkoviště bývají u vesnic, kempů, občerstvení, základen pro jachty. Vesměs lze zaparkovat přímo u trasy. Pro oblast centrálních jezer severovýchodně od města Senftenberg je asi nejideálnější parkovitě u jezera a kempu Geierswalde, placené (1E/den, pozor placení se kontroluje), možnost koupání, o kousek dál u jachet i neplacené, ale menší. V odkazech na mapy jsou parkoviště uvedena.

Možností občerstvení přímo na trasách je poněkud méně, zvláště mimo sezónu, kdy nejsou otevřeny kiosky mimo vesnice. Velkou předností většiny okruhů kolem jezer je to, že vedou otevřenou krajinou nebo méně vzrostlými lesy, které nejsou vysazeny až k cestě, takže trasy nezapadnou listím apod. I mimo sezónu si lze za příznivého počasí zajezdit na čistém asfaltu.

Ubytování

Možností ubytování přímo u tras je zde poněkud méně, jmenujme alespoň kemp u Geierswalde, kde inline trasa vede přímo přes kemp.

Mapy

Speciální tištěné inline mapy pro tuto oblast nejsou. Dobrá cyklomapa pro oblast jezer je např.
Lausitzer Seenland, Wander und Radwanderkarte 1:50 000, Sachsen Kartographie Dresden, N 21., na které jsou některé trasy pro bruslení patrné, resp. „odhadnutelné“. Speciální značkou jsou  zde vyznačeny komunikace LMBV, které jsou základem jezerních okruhů. Některé cyklo-mapy s této edice jsou velmi vhodné pro odhad možností bruslení, protože mají přesně vyznačeny úseky asfaltové bez provozu aut, úseky souběžně s provozem, a nezpevněné úseky, a hlavně, mapa odpovídá skutečnosti. Např. mapa okolí přehrady Spremberg „Spremberg und Umgebung“, N 42. , 1 : 50 000.

Na serveru Lužických jezer http://www.lausitzerseenland.de
byl dříve infomateriál s přehledem tras pro inline i podrobnější mapky jednotlivých tras. Ale nyní jsou odkazy na toto nedostupné !? Což se může časem změnit. Zkuste hledat.

Pravidla pro bruslení v Německu
Pravidla jsou obdobná jako v ČR, základní pravidlo, bruslař=chodec. Za určitých podmínek může jet bruslař po silnici vpravo. Na adrese http://www.mil.brandenburg.de/cms/detail.php/bb1.c.159581.de naleznete pravidla pro bruslaře v Německu-Braniborsku. Na překlad stačí i Google.

Počasí v Německu (i v Česku)
www.wetteronline.de, pro bruslaře je nejzajímavější aktuální radar a „Nied-Prognose“. Graficky je znázorněna předpověď srážek dle intenzity, resp předpovědi pro řadu měst.

Jezera poblíž města Senftenberg:

Partwitzer See
Z hlediska „inlajnového“ asi nejlepší jezerní okruh, celý na asfaltu šířky 3-6 m, délka 22km. Asfalt je nový, ale není úplně hladký. Bez kritických míst, bez průjezdů obcemi, jen několik ostřejších zatáček a mírných stoupání/klesání. Jezdí se zde mimo jiné Lužická 100-vka, 5 okruhů na bruslích – 107km. Viz.www.seenland100.de/index.php?link=skaten
Parkování u kempu v Geierswalde. Zhruba v polovině trasy dobré občerstvení, vyhlídka a parkoviště u obce Lieske, asi 0.5 km odbočit na okruh kolem Sedlitzer See. Nebo kiosek u Siedlungu, kde lze přejet na okruh u jezera Blunoer Südsee a případně i k příjemné restauraci Zum Anker v Klein Partwitz, jsou tam ukazatele. U Siedlungu je i malý camping.

V jihovýchodním cípu jezera se kolem okruhu buduje, jsou tam přeložky trasy, křižuje se silnice, pozor na orientaci. Při nepozornosti lze chybně odbočit na trasu u Blunoer (taky pěkný). Trasa pro objížďku se občas mění, tak pozor na značení.
Více o okruhu Partwitzer See.

Mapa na www.inlinemap.net/route/46041.

53 komentářů: „Lužická jezera (SRN)“

  1. Já tam jezdím na jeden den nebo třeba jen na odpoledne, tak ceny ubytování jsem nezjišťoval. Ale např. kemp u Geierswalde vypadá přijatelně, je tam i koupání u jezera  (zdarma), ale parkoviště placené (1.5E/den) ale veliké, takže se vždy vejdete.  Ceny piva, buřtů a pod. jsou zde tak na 2/3 cen třeba na trase podel Labe do Drážďan.  Žádné vlezné na inline trasy není.
    Pozor na to, že zrovna tento víkend se na okruhu kolem Partwitzer See jedou inline závody (106 km).
    Je to „nová“ krajina,  kempů tam moc není.

  2. Já tam jezdím na jeden den nebo třeba jen na odpoledne, tak ceny ubytování jsem nezjišťoval. Ale např. kemp u Geierswalde vypadá přijatelně, je tam i koupání u jezera  (zdarma), ale parkoviště placené (1.5E/den) ale veliké, takže se vždy vejdete.  Ceny piva, buřtů a pod. jsou zde tak na 2/3 cen třeba na trase podel Labe do Drážďan.  Žádné vlezné na inline trasy není.
    Pozor na to, že zrovna tento víkend se na okruhu kolem Partwitzer See jedou inline závody (106 km).
    Je to „nová“ krajina,  kempů tam moc není.

  3. Hej, kolegové „Regacové“, koukal jsem na váš popis propojení Scheibe a Dreiweiberner See přes Speicherbecken. Na cyklotrase s čertíkem jsem kousek od Scheibe See skončil na štěrku. Nadějnější mi přijde cykloztezka podél silnice od Riegelu. Máte najetou aspoň jednu trasu mezi těmito jezery ?

  4. Hej, kolegové „Regacové“, koukal jsem na váš popis propojení Scheibe a Dreiweiberner See přes Speicherbecken. Na cyklotrase s čertíkem jsem kousek od Scheibe See skončil na štěrku. Nadějnější mi přijde cykloztezka podél silnice od Riegelu. Máte najetou aspoň jednu trasu mezi těmito jezery ?

  5. Tak at vás to nedfoukne do jezera, v sobotu pěkně foukalo,  bylo to spíš na surfa a podobný hrátky. Zrovna jsme od těch jezer dojeli na kolečkách až  do Gorlitz, asi 150 km kde v podstatě není třeba sundat brusle. To je runda, sakra. A dalo by se to natáhnout. To jsou inlajnový orgie.

  6. Tak at vás to nedfoukne do jezera, v sobotu pěkně foukalo,  bylo to spíš na surfa a podobný hrátky. Zrovna jsme od těch jezer dojeli na kolečkách až  do Gorlitz, asi 150 km kde v podstatě není třeba sundat brusle. To je runda, sakra. A dalo by se to natáhnout. To jsou inlajnový orgie.

  7. Právě jsem prožil nejlepší dovolenou života! Bruslení a koupání skvělé, zajímavá krajina, která se právě vytváří. Stav k 16.8.2009: jihozápadní cíp Geierswalde See, stavba nového vodního přivaděče, je lépe to sundat, jinak jsou v ohrožení ložiska. Pak se projíždí vesnicí Klein Koschen, po běžných silnicích, bez značení a místní mluví jen německy. Po asi 1,5 km návrat na trasu a dál OK. U jižního cípu Partwitzer See se staví další kanál, je tam udělaná objížďka (!), projet se to dá, jen pozor při přejíždění silnice, není to tam moc přehledné. Severozápadní cíp Partwitzer See stavba kanálu mezi Partwitzeru a Sedlitzer See. Po každém náklaďáku tam hned přejede zameták, neskutečné. Takže průjezdné. Scheibe See: odbočka ke kiosku v obci Riegel je za trest. Nevlítněte na ten můstek bezhlavě! Ten padák je u jihovýchodního cípu při jízdě ve směru hodinových ručiček a není pro začátečníky. Jinak všechno ano. Ceny nižší než u nás. Vůbec se nám nechtělo domů.

  8. Právě jsem prožil nejlepší dovolenou života! Bruslení a koupání skvělé, zajímavá krajina, která se právě vytváří. Stav k 16.8.2009: jihozápadní cíp Geierswalde See, stavba nového vodního přivaděče, je lépe to sundat, jinak jsou v ohrožení ložiska. Pak se projíždí vesnicí Klein Koschen, po běžných silnicích, bez značení a místní mluví jen německy. Po asi 1,5 km návrat na trasu a dál OK. U jižního cípu Partwitzer See se staví další kanál, je tam udělaná objížďka (!), projet se to dá, jen pozor při přejíždění silnice, není to tam moc přehledné. Severozápadní cíp Partwitzer See stavba kanálu mezi Partwitzeru a Sedlitzer See. Po každém náklaďáku tam hned přejede zameták, neskutečné. Takže průjezdné. Scheibe See: odbočka ke kiosku v obci Riegel je za trest. Nevlítněte na ten můstek bezhlavě! Ten padák je u jihovýchodního cípu při jízdě ve směru hodinových ručiček a není pro začátečníky. Jinak všechno ano. Ceny nižší než u nás. Vůbec se nám nechtělo domů.

  9. Pár aktualit :
    Partwitzer see – jeden úsek je zavřený, ale když se objedou značky a navezené hromady hlíny, dá se to projet – teda v sobotu večer, těžko říct, jak se dá projet, když tam pracují bagry.

    Barwalder see – už je dodělaný asfalt kolem Uhystu, a i je dodělaný průjezd kolem přírodního amfiteátru. Takze paráda celé kolečko.

    Spojnice Scheibensee a Dreiweibernsee značená dřevěnou značkou není průjezdná pro inline. Snad existuje delší trasa přes Lohsa II, ale tu jsme nenašli,kdyby měl někdo popis, bylo by fajn.

    Senftenberger see – není to zas taková pohoda, jak se někde píše, jižní strana má docela hrubý povrch, kolem Senftenbergeru poměrně dlouhý průjezd po velmi nepříjemné zámkovce.

    Kempy – většina kempů, které jsme viděli, jsou spíš taková stanoviště pro karavany. Myslím, že mají jen chamické WC a sprchy asi nemají!!! Takže pohodový kemp jako jsou na flaemingu se tu těžko hledá.

    Takže kdo vyrazíte, užijte si.

  10. Pár aktualit :
    Partwitzer see – jeden úsek je zavřený, ale když se objedou značky a navezené hromady hlíny, dá se to projet – teda v sobotu večer, těžko říct, jak se dá projet, když tam pracují bagry.

    Barwalder see – už je dodělaný asfalt kolem Uhystu, a i je dodělaný průjezd kolem přírodního amfiteátru. Takze paráda celé kolečko.

    Spojnice Scheibensee a Dreiweibernsee značená dřevěnou značkou není průjezdná pro inline. Snad existuje delší trasa přes Lohsa II, ale tu jsme nenašli,kdyby měl někdo popis, bylo by fajn.

    Senftenberger see – není to zas taková pohoda, jak se někde píše, jižní strana má docela hrubý povrch, kolem Senftenbergeru poměrně dlouhý průjezd po velmi nepříjemné zámkovce.

    Kempy – většina kempů, které jsme viděli, jsou spíš taková stanoviště pro karavany. Myslím, že mají jen chamické WC a sprchy asi nemají!!! Takže pohodový kemp jako jsou na flaemingu se tu těžko hledá.

    Takže kdo vyrazíte, užijte si.

  11. Průjezd přes Klein Koschen na okruhu kolem Geierswalde See byla ještě na jaře 2009 značená asfaltová cykloztezka okrajem obce, hned za zmíněným rozkopaným úsekem doprava podél zahrádek a vyjede se na silničce směr letiště (Lieske). Lze ji přehlédnout. Uplný okruh kolem Senftenberger See je opravdu problematický, spíše jen pro skalní.

  12. Průjezd přes Klein Koschen na okruhu kolem Geierswalde See byla ještě na jaře 2009 značená asfaltová cykloztezka okrajem obce, hned za zmíněným rozkopaným úsekem doprava podél zahrádek a vyjede se na silničce směr letiště (Lieske). Lze ji přehlédnout. Uplný okruh kolem Senftenberger See je opravdu problematický, spíše jen pro skalní.

  13. Spojka ScheibeSee na Dreiwerberber See, pokud existuje, pak jen od Scheibe přes Riegel, kde od konce vesnice vede cykloztezka podél silnice S108 až na okraj Weißkollm. Jak projet přes tuto obec směrem k Dreiwerberner See jsem ještě nezkoušel, ale nějaké náznaky tam jsou.  Samo o sobě to není k ničemu, ale v rámci nějakého většího okruhu by to mělo smysl (Uhyst-Barwalder – Spréva – Scheibe – Deriweberner-Lohsa … vlakem zpět na Uhyst ? Hodí to tak 60 km na bruslích).

  14. Spojka ScheibeSee na Dreiwerberber See, pokud existuje, pak jen od Scheibe přes Riegel, kde od konce vesnice vede cykloztezka podél silnice S108 až na okraj Weißkollm. Jak projet přes tuto obec směrem k Dreiwerberner See jsem ještě nezkoušel, ale nějaké náznaky tam jsou.  Samo o sobě to není k ničemu, ale v rámci nějakého většího okruhu by to mělo smysl (Uhyst-Barwalder – Spréva – Scheibe – Deriweberner-Lohsa … vlakem zpět na Uhyst ? Hodí to tak 60 km na bruslích).

  15. Flaeming je inline-tutovka, všechno provedeno s německou precizností. Avšak od Lužických jezer na severovýchod až k Nise je možných tras asi více s rozsáhlou možností kombinovat trasy do okruhů. Krajinářsky asi pestřejší než Flaeming. Jen ty průjezdy obcema trochu potrápí, ale to je kouzlo objevování. Chce to tu správnou cyklo-mapu, některé edice map jsou pro inline velmi vhodné, jiné – ze stejné řady – nikoliv.

  16. Flaeming je inline-tutovka, všechno provedeno s německou precizností. Avšak od Lužických jezer na severovýchod až k Nise je možných tras asi více s rozsáhlou možností kombinovat trasy do okruhů. Krajinářsky asi pestřejší než Flaeming. Jen ty průjezdy obcema trochu potrápí, ale to je kouzlo objevování. Chce to tu správnou cyklo-mapu, některé edice map jsou pro inline velmi vhodné, jiné – ze stejné řady – nikoliv.

  17. Ještě v létě se pouze přejela hlavní silnice, jelo se pár metrů podél ní a pak se hned dalo najet zpět na trasu. Teď na konci září už to bylo rozkopané i dál. Byla tam závora, kterou jsme sice zkusili obejít, ale po chvíli jsme narazili na haldy písku, bagry a dělníky, takže jsme to raději otočili a vydali se směrem na Blunoer, odkud se dá v Klein Partwitz zase napojit zpět k Partwitzer See. Viz: http://www.severnicechy.info/dr-cs/in-line-brusle/jizerske-hory/in-line-trasa-okolo-partwitzer-see.html
     

  18. Ještě v létě se pouze přejela hlavní silnice, jelo se pár metrů podél ní a pak se hned dalo najet zpět na trasu. Teď na konci září už to bylo rozkopané i dál. Byla tam závora, kterou jsme sice zkusili obejít, ale po chvíli jsme narazili na haldy písku, bagry a dělníky, takže jsme to raději otočili a vydali se směrem na Blunoer, odkud se dá v Klein Partwitz zase napojit zpět k Partwitzer See. Viz: http://www.severnicechy.info/dr-cs/in-line-brusle/jizerske-hory/in-line-trasa-okolo-partwitzer-see.html

     

Napsat komentář