Anatomie a bruslení

Hlava vždy drží pozici svisle nad přední bruslí. Díváme se před sebe, nikoli pod sebe. Hlava je středem rovnováhy, proto se vyvarujte rychlých pohybů do stran. Přilba na hlavě by měla být povinností.

Ramena pomáhají držet záda narovnaná. Otevírají hrudník pro lepší přívod kyslíku. Jsou vždy narovnané, stále ve vodorovné poloze.

Hrudník držíme narovnaný nad koleny a před špičkami bruslí. Správná poloha hrudníku napomáhá k předo-zadní rovnováze, důležité pro zrychlování.

Plíce mají držet rytmus s pohybem nohou. Maximální vyprázdnění plic a jejich naplnění na 3/4 má zaručit dostatek kyslíku pro celé tělo. Dobrá kondice, správné dýchání a optimální tepová frekvence jsou zárukou vysokého výkonu.

srdce a tepová frekvence určují, zda se budete zlepšovat nebo nadále trápit. Měřič pulzu je v dnešní době při kondičním tréninku a u vytrvalostních sportů docela důležitá  technická pomůcka. Rozhraní spodní a horní tepové frekvence určuje, zda tréninkem tělo nabíjíme kondicí nebo naopak příliš vysokým zatížením vybíjíme. Při tréninku se má tep pohybovat na začátku cca 3/4 rozsahu. Rozsah sa dá vypočítat nebo ho přesně definuje sportovní lékař.

dlaně by měly zakrývat rukavice nebo chrániče. Dlaně jsou při pádu první, které mají kontakt s asfaltem, kamínky,zábradlím, zdí… V poloze ruce za zády se někdo drží za prsty, někdo za rukáv oděvu, jiný si nese láhev s vodou. Na dlouhých tratích je možné pomáhat si ruce položit na na stehna nebo kolena. Odpočine si tak páteř a pomůže se nohám.

záda jsou po nohách nejvíc namáhaná část svalstva. Správné držení zad pomáhá přenést podstatnou část energie do nohou. Při bruslení jsou záda většinou v poměrně statické pozici (mírný předklon). Je potřeba je po bruslení protáhnout, aby se nám některé svaly  zádové partie nezkracovaly.

Babča říká: Ohnutá záda způsobují omezení a zkracování pohybu končetin! Podívejte se, jak udržet záda pohyblivá!

zadek pomáhá páteři vyrovnávat těžiště předklonu, udržuje výšku těla a hloubku předklonu. A aby toho nebylo málo, jako sval vykonává část pohybu nohy po odraze bruslí. Současně je estetickou částí každého z nás ve vláčku a má nemilou úlohu při pádech.

stehna jsou při bruslení nejvíce zatěžovaný sval. Proto 50% výkonu mají na starosti stehna. Jejich pohyb je podmíněný silou a kondicí bruslaře. Jejich základní funkcí je napřímení nohy a dotahování pohybu při odrazu. Nohu vždy natahujte do strany, ne dozadu. Pohyb odrazu nohy je dokončený až při natažené noze, dále pokračuje odraz špičkou, ale to je už úloha lýtek. Natažená noha vytváří protiváhu nakloněnému tělu. Dále zadní část stehna pomáhá přitáhnout nohu s bruslí po půlkružnici za nohu, na které se právě vezeme.

kolena je vhodné chránit jakýmkoliv způsobem. Zaslouží si zvláštní pozornost. Technika pohybu a využívání je individuální. Jediný významný poznatek je, že kolena bolí, když není pravidelný pohyb čili trénink. Jednou týdně běhat nebo bruslit je pro kolena, klouby a páteř horší než nedělat nic. Mnoho lidí brzy skončí se sportováním pro bolest v kloubech, protože nemají intenzívní trénink. Bolest šlach a vaziva není bodová, ale šíří se po kostech a nervech. V tom případě je třeba věnovat se více druhům pohybových aktivit. Je třeba najít vhodnou kombinaci sportů a střídat je podle počasí…

lýtka jsou dotahovače záběru nohou. Jejich největší zatížení vzniká od položení bruslí na asfalt, přes svezení se a držení stability, až po natažení nohy a dotáhnutí odrazu přes špičku brusle. Je to poměrně vysoké zatížení na tak malý, ale hutný sval. Proto se kvůli dobrému prokrvení šlach nedoporučuje stahovat brusli napevno nad kotníkem. Omezený pohyb po delší dobu (cca 30 min) může způsobit ztuhnutí až křečovité bolesti spodní části lýtka.

kotník diktuje pohyb brusle a ovlivňuje stabilitu. Je rozhodující při nášlapu a hlavně ve spurtech. Dává bruslaři jistotu při odevzdávání vyprodukované energie svalů brusli. Kotník pomáhá lýtku při dokončení odrazu. Proto by vrchní část brusle měla mít nějakou tu vůli. Jakou, to už záleží na sebevědomí otestovat si, co je to přirozeně volná bota a jaké výhody poskytuje pohyb kotníku do stran. Zkušení bruslaři utahují botu volněji, aby mohli víc pracovat kotníky.

chodidla hrají významnou úlohu při celkové stabilitě, předklonu a odrazu. Pohodlí boty ovlivňuje podstatnou část výkonu. Můžete mít špičková kolečka, nejlepší ložiska a nejlepší rám, ale když noha nepřenese veškerou energii do brusle, je to všechno zbytečné. Správné rozložení síly chodidla v botě je, když vyvíjíme stejný tlak na patě, uprostřed chodidla i na prstech. Když příliš tlačíme do paty, brusle mají tendenci podjíždět a hrozí pád na záda. Když je tlak na prstech chodidla, nedokážete se pořádně odrazit a brusle mají snahu podklouznout. Když máte váhu jen uprostřed chodidla, potom se vám zbytečně namáhají stehenní svaly a nedokážete zabrat naplno. „Chodidlo je hlavní styčná plocha, která odevzdává energii brusli!“

prsty jsou podporou chodidel při udržování stability. Pro svou činnost vyžadují trochu místa v botě. Někdy stačí ostříhat nehty a budete sa cítit pohodlněji. Hodně se mluví o šířce boty, hlavně u jednotlivých značek bot. Na to si při výběru boty dejte pozor.

autor: JaroN – tyto poznatky jsou převážně osobní a některé převzaté od zkušenějších kolegů a vyzkoušené. 01.05.2006

Napsat komentář