Garmin Forerunner® 405 AKTUALIZOVÁNO

Dnes vám přinášíme exclusivní test přístroje Garmin Forerunner® 405. Jde o přístroj z řady sporttesterů, tedy měřičů tepové frekvence, s implementovaným GPS přijímačem.

Pro test tohoto sporttesteru jsem se rozhodl, protože jsem chtěl po několikaletém užívání přístroje Polar RS 100 vyzkoušet nějaký tréninkový sporttester s podporou GPS. Tyto sportovní hodinky od firmy Garmin se dodávají v několika různých verzích. Testoval jsem verzi se snímačem srdečního tepu a s bezdrátovým připojením k počítači. Lze dokoupit také snímače kadence tedy frekvence běhu i šlapání na kole. Každé příslušenství je před prvním použitím nutno nejdříve s hodinkami spárovat a snímače kadence i správně nakalibrovat. Hodinky tak budou komunikovat pouze s vaším snímačem tepu, bezdrátovým připojením k počítači atd.

Protože jsou tyto hodinky určeny v první řadě pro cyklistický a běžecký trénink, zajímala mne při testování hlavně jejich funkčnost a využitelnost při tréninku bruslařském. Všechny vlastnosti, funkce a technické údaje hodinek jsou velice dobře a podrobně popsány na stránkách výrobce a tak se v této recenzi zaměřím hlavně na jejich praktičnost a uživatelský komfort z pohledu bruslaře.

Model 405 se od staršího modelu 305 liší již na první pohled svojí velikostí a tvarem. Hodinky jsou lehké (60g) a pevně drží na ruce aniž by bylo nutno pásek příliš utahovat. Jejich vzhled již mnohem více připomíná běžné sportovní hodinky. Zásadní uživatelský rozdíl však spočívá ve způsobu ovládání. 405ka má pouze dvě tlačítka, která slouží k ovládání stopek. Ostatní tlačítka byla nahrazena dotykovým ovládáním na kroužku hodinového sklíčka. Veškeré nastavování a výběr programů se tedy ovládá lehkým dotykem nebo hlazením kroužku. Pouze datum a čas se po zapnutí funkce GPS a lokalizaci satelitu nastaví automaticky prostřednictvím signálu GPS družice. K dispozici jsou tři úrovně nastavení citlivosti dotykového ovládání. To lze také úplně zamknout, což je pro bruslení s rukama za zády užitečná vlastnost.

Alfou a omegou používání tohoto modelu je samotné zvládnutí dotykového ovládání. Přiznám se, že mi nějaký čas trvalo, než jsem ovládání zkrotil. Chce to cvik. Hodinky se zpočátku tak nějak ovládaly samy a já jen málokdy a spíš jen náhodou nastavil to co jsem chtěl. Po pár hodinách tréninku se to však zlomilo a teď už mne hodinky poslouchají jako hodinky. K rychlejšímu seznámení se 405kou jsem také využil instruktážní videa na stránkách garmin.com. Pro bruslaře ovládající angličtinu vřele doporučuji.

Přijímač GPS je dostatečně citlivý a zatím jsem nikde neměl problém s příjmem signálu. Funkci GPS jsem testoval například v Račicích a na pražské Ladronce. Anténa je umístěna na řemínku po obou stranách hodinek což umožňuje příjem signálu bez ohledu na pohyb ruky.

Horší už je to s příjmem signálu tepové frekvence s hodinkami na rukou za zády. Bohužel je situace stejná jako u modelu 305. Hodnota tepové frekvence zmizí a objeví se až když dám ruku před sebe. Pokud tak jedu celý úsek, nelze pak trénink z pohledu tepové frekvence vůbec vyhodnocovat a to je škoda. Tento nedostatek je ale také jediné mínus, které tomuto jinak skvělému přístroji jako bruslař dávám.

Forerunner® 405 jinak nabízí mnoho zajímavých a užitečných funkcí a možností nastavení. Například pomocí funkce Virtual Partner si lze zazávodit s virtuálním soupeřem, jehož výkonnost si sami určíte a i v průběhu tréninku ji můžete měnit. Líbí se mi také možnost výběru hodnot, které lze při tréninku sledovat. Můžete si zvolit zda chcete v jednom náhledu sledovat jednu, dvě nebo tři hodnoty. Celkem lze přednastavit až čtyři různé náhledy a během tréninku je přepínat. Na jednom náhledu tak můžete sledovat například pouze srdeční tep, rychlost, čas, vzdálenost, tempo atd. Na dalším náhledu pak můžete sledovat libovolnou kombinaci dvou nebo tří hodnot. Náhled s jednou hodnotou je nejlépe čitelný. Číslice jsou větší a snadno viditelné i při letmém pohledu.

Po nainstalování programu ke stahování dat Garmin Connect se nové tréninkové údaje stáhnou automaticky, kdykoli se hodinky ocitnou v dosahu (3m) spuštěného počítače s připojenou bezdrátovou čtečkou USB Ant Stick. Potom lze vyhodnocovat a porovnávat tréninkové údaje v jejich vzájemné závislosti. Při tréninku s GPS lze také zobrazit ujetou trasu na mapě a porovnávat s ní ostatní hodnoty. Vidíte kdy a kde jste jeli jakou rychlostí a tepovou frekvencí.

Baterie vydrží v pohotovostním stavu až dva týdny, ale při provozu s GPS pouze nejvýše 8 hodin. A na závěr ještě zmíním důležité upozornění, že tento přístroj má omezenou vodotěsnost! Vydrží ponoření do hloubky 1m po dobu nejvýše 30 minut a není určen pro plavecký trénink! Výrobce uvádí stupeň ochrany IPX7.

Během dosavadního testování se Forerunner® 405 ukázal být velice užitečným tréninkovým partnerem a pomocníkem takže ho mohu vřele doporučit. V jeho testování budu dále pokračovat, protože skrývá mnoho dalších funkcí, k jejichž využití jsem se ještě nedostal.  

V další části našeho článku si můžete prohlédnout živé fotografie přístroje od Garmina a screenshoty při práci z vyhodnocovacím programem.

JaZ



1- základní úsporný mód
2- stav baterie
3- základní nabídka, v nastavení je k dispozici 18 jazyků včetně češtiny
4- datová pole nabízí celkem 4 varianty libovolných kombinací celkem 35 údajů
 - v uživatelském profilu lze nastavit osobní údaje
5- tréninkový mód – 1 pole (TF)
6- tréninkový mód – 1 pole (čas)
7- tréninkový mód – 2 pole
8- tréninkový mód – 3 pole
9- tréninkový mód – 3 pole
10- při projetí cílem kola se krátce zobrazí dosažený čas
11- zobrazení uložených údajů

[lg_folder folder=“images/stories/trenink/garmin_zive“]

Zde jsou živé fotografie při práci s programem:

 

Okno programu před navázáním spojení. 
 

 

Spojení bylo navázáno a probíhá stahování dat.

 

Okno programu k vyhodnocování tréninkových hodnot – Garmin Training Center.

Vlevo je historie všech uložených tréninků. Tréninky jsou roztříděny podle data a druhu tréninku (běžecký, cyklistický nebo jiný). V horním okénku je zobrazení trasy na mapě, kde modře označený bod znázorňuje místo úseku, ve kterém byly dosaženy hodnoty označené na spodním grafu. Značku lze posouvat a tak zjistit přesnou hodnotu v kterékoliv části tréninkového úseku. Zde je nyní zobrazena červená křivka tepové frekvence a modrá křivka, která znázorňuje rychlost. K dispozici jsou dále křivky nadmořské výšky, převýšení, tempa a % maximální tepové frekvence.  

 

Zde jsou místo mapy zobrazeny podrobné údaje vyhodnocovaného úseku, v tomto případě úsek č.2. 
 

 

Lze také zobrazit celý trénink najednou. Na grafu jsou nyní křivky převýšení a % nejvyšší tepové frekvence podle nastavené hodnoty v hodinkách.

Napsat komentář