125 wheels no

Stop větším průměrům kol

125 wheels noMezinárodní federace kolečkového bruslení (FIRS) diskutovala se členy Evropské rychlobruslařské komise (C.E.C.) na konferenci v Madridu (14.11.2013), zda povolit či zakázat kolečka s větším průměrem než je dosud povolených 110 mm.

Na letošním MS v belgickém Oostende bylo možné vidět mimosoutěžní testování 125 mm velkých koleček. Proběhlo již několik dalších testů a diskusí, zda je jízda na 125mm kolečkách rychlejší nebo naopak. Bohužel nejsou k dispozici žádné biomechanické studie o vlivu výše posazené boty na schopnosti dolní končetiny na toto zvýšení reagovat. Podle srovnání se 110mm osazením bruslařské boty je totiž při použití 3×125 mm rámu bota o 1 cm výše nad zemí. A to už je přeci jen rozdíl. U boty osazené 3×110 mm kolečky je rozdíl orptoti 3×125 mm dokonce již 1,5 cm! (zdroj: cadomotus.com). Pro závodní špičkové bruslaře by to asi nemusel být velký problém, protože ti mají již svaly kolem kotníků velmi zpevněné, rekreační bruslař by však mohl mít problém.

4x110_3x125mm_comparison-e1380792758760   3x125mm_comparison-e1380792849659

Zásadní postoj ke zvětšování průměru koleček v závodním inline rychlobruslení však zaujala právě i Mezinárodní federace FIRS. Na společném jednání se členy technické komise Evropské bruslařské federace C.E.C. rozhodli, že bezpečnost závodníků je prioritou a že zvyšování rychlosti kvůli větším kolečkům by za stávajících podmínek bruslařských drah mohlo vést k nebezpečnějším a častějším pádům závodníků. Podobně tomu totiž bylo i v případě povolení 110mm koleček.

V regulích závodního inline bruslení tedy zůstává 110mm průměr maximálním povoleným minimálně na příští závodní sezónu. Zda však budou k dispozici na trhu rekreačních bruslí, to se nechme překvapit.