Co je v té láhvi? Od sportovních nápojů k vitaminizované vodě

S přibývajícm jarem budeme zase vyjíždět na delší výlety se sportem. Snad každému je již dnes jasné, že na výlet nebo na trénink nemůže vyrazit bez potřebného množství tekutin. O správném pitném režimu jsem již na našich stránkách psali, ale dnes přinášíme stručné shrnutí, které by vám mělo pomoci při počátečním výběru – aneb po které lahvi sáhnout.

Než sáhnete po té, jejíž obsah vám nejvíc chutná, nebo po té, která má největší reklamu, podívejte se spolu s námi, co vlastně obsahuje a k čemu se hodí.

Co je to sportovní nápoj?

Jsou sportovní nápoje pouze zásobníkem cukrů? Samozřejmě že ne. Sportovní nutriční věda je definuje jako sacharidové (cukerné) elektrolytické roztoky určené k doplnění energie, a to cukrů, elektrolytů jako např. sodíku a draslíku (elektrolyty jsou nabité ionty, které se podílejí na udržení acidobazické rovnováhy v organismu) a tekutiny ztracené při sportovním výkonu.

Sportovní nápoje mohou být použity:

  • Před cvičením – poskytnou palivo předem
  • V průběhu aktivity trvající delší dobu než 60 minut bez přerušení
  • V průběhu a mezi jednotlivými akcemi (např. mezi jednotlivými závody na dráze apod.)
  • Po sportovní aktivitě – pomáhají obnovit rovnováhu tekutin, cukrů, iontů

Sportovní nápoje nejsou nezbytné v těchto případech:

  • Pokud slouží jako náhodné pití při činnosti, která nesouvisí s významnějším výdajem energie nebo jako nápoj při a po jídle
  • Pokud je souvislá sportovní zátěž kratší než 60 minut

Výběr vhodného sportovního nápoje není záležitost úplně jednoduchá. Na trhu jich je hodně a navíc se liší obsahem, zvlášť různé jsou obsahy cukrů a sodíku (Na+). Tím je dán i jejich účel užití – některé jsou vhodné pouze  při sportovním výkonu, jiné naopak při regeneraci. (pozor dávejte také na označení hypo nebo hypertonický nápoj – např. hypertonický nápoj není vůbec vhodný při sportovním výkonu, neboť buňky dehydratuje, tedy lidově řečeno „vysušuje“). A aby to nebylo tak jednoduché, k dostání je i spousta nápojů tvářících se jako nápoje sportovní, ale ve skutečnosti nejsou určeny k použití před nebo při sportovním výkonu.

„Opravdové“ sportovní nápoje

 

  • Např. Gatorade™, Powerade™, eLoad™, Accelerade™
  • Ideální složení je 6-8% cukrů* (tj. 6-8 gramů cukrů na každých 100 ml nápoje), 500-700 mg sodíku (Na+) na litr nápoje*, 80-200 mg draslíku (K+) na litr*.
  • Význam: doplnit energii (cukry), elektrolyty (sodík, draslík ad.) a tekutiny vydané při sportovním výkonu
  • Použití: viz nahoře

Nízkoenergetické iontové nápoje (slazené umělými sladidly)

  • Např.  G2™, Nuun™
  • Význam: doplňují pouze ionty a tekutinu
  • Použití: pokud nepotřebujete doplnit energii, nepomohou při vytrvalostních sportech (nedodají cukry potřebné k obnově energie).

Vitaminizované vody: voda s vitamíny a eventuelně i cukry

  • Např. Aquafina Plus™, Vitamin Water™
  • Význam: uváděny jsou jako „zdravé“ typy vod
  • Použití: nejsou náhradou zdravé výživy, negativním následkem jejich nadměrného použití může být „převitaminování“ náhodnými vitamíny, často je vysoký obsah cukru. Doporučují se jako občasné nápoje doplňující tekutinu.

.

Energetické nápoje: zdroj kofeinu, taurinu, cukrů, vitamínů a případně i dalších bylinných látek

  • Např. Red Bull™, Rockstar™
  • Význam: podporují zvýšení energetické hladiny v organismu, způsobují zlepšení koncentrace
  • Použití: pouze krátkodobé navýšení energie. Obsah kofeinu je relativně vysoký, nevhodný pro děti a osoby, které nejsou zvyklé na opravidelnou konzumaci kofeinu, pro použití při sportovním výkonu (kofein v malém množství není doping) mají příliš vysoký obsah cukrů.

A tak příště, až sáhnete po lahvičce nebo plechovce „sportovního nápoje“, podívejte se, co nápoj obsahuje a zamyslete se nad tím, co vlastně potřebujete doplnit. Pokud si nejste jisti, poraďte se raději s dietologem.

* American College of Sports Medicine, Exercise and Fluid Replacement. Medicine and Science in Sports and Exercise. 39(2):377-390, 2007.

Napsat komentář